ZO FIKS-EN WIJ DAT
Bewonersbegeleiding: van voorbereiding tot nazorg
U staat aan de vooravond van een renovatieproject. Bouwtechnisch maakt niemand u iets wijs. Maar een renovatieproject kent ook een sociaal aspect. Hoe beter u erin slaagt de bewoners te betrekken, hoe soepeler het project verloopt. Dat levert u tijdwinst op en scheelt een hoop gedoe. En de bewoners zijn blij met het proces én met het resultaat. Zo fiks-en wij dat.
Rachida Achhoud is eigenaar van Fiks en begeleidt al jaren bewoners gedurende renovatie- of onderhoudsprojecten. Rachida: ”Als je huis en leefomgeving op z’n kop staat, dan brengt dat voor veel bewoners stress met zich mee. We begeleiden hen goed, zodat ze tevreden zijn over hun vernieuwde woning, maar ook over de manier waarop het project is verlopen. Dat doen we met heldere communicatie en door bereikbaar en aanspreekbaar te zijn.”
De sociale component verdient een even gestructureerde aanpak als de technische kant
In de voorbereiding van het project draait het erom dat bewoners weten waar ze aan toe zijn. We kijken in ieder project welke aanpak het beste past. De kennismaking met bewoners is daarom een belangrijk onderdeel. “Zo weten we waar we rekening mee moeten houden. Misschien leest iemand geen Nederlands en is het handiger om even langs te gaan in plaats van een brief te versturen. Mogelijk kunnen we een oudere bewoner geruststellen door straks even te helpen met het afhalen en ophangen van de gordijnen. En we hebben een beeld van wie de sleutelfiguren in het complex of de wijk zijn.”
OMDAT EEN HUIS
EEN THUIS IS
Aandacht
Een renovatie gaat gepaard met onrust. Mensen die in en uit lopen, lawaai van machines. “Regel één: als het project van start gaat, dan is er altijd iemand van Fiks aanwezig om bewoners te woord te staan. Onze bewonersconsulent houdt continu vinger aan de pols.”
Ook is het fijn als er een ruimte in de buurt is waar bewoners even rustig een kopje koffie kunnen drinken. Fiks richt daarvoor een sfeervolle rustwoning in.
Tijdens de uitvoering communiceren we actief. Met een bijeenkomst, via een nieuwsbrief of een groeps-app met de buurt. We zetten de meest effectieve middelen in om de mensen op de hoogte te houden.
Kansen grijpen op sociaal vlak
Bij een ingrijpende gebeurtenis als een renovatie staat de sociale cohesie in de buurt nogal eens onder druk. “Een zomerse barbecue, een kinderfeest of een andere activiteit is een goed idee. Samen een mijlpaal vieren zorgt voor binding. Maar denk ook aan een opruimmiddag waarop je oude spullen kan afvoeren. Een vernieuwd én opgeruimd huis. Juist tijdens zo’n heftig project kun je stappen zetten op sociaal vlak.”
Nazorg: van handleiding tot klusjesman en het opleiden van energiecoaches
De klus is nog niet geklaard als de aannemer is vertrokken. Dat is pas het geval als de woning ‘klaar’ is voor gebruik. “In deze fase zorgen we dat bewoners weten hoe ze om moeten gaan met de nieuwe installaties. Ook geven we tips om energie te besparen. Of we organiseren een servicedag om de puntjes op de i te zetten. Alles om ervoor te zorgen dat bewoners kunnen genieten van hun vernieuwde thuis.”
Gewoon samen doen. Voor een soepele, snelle en succesvolle renovatie!
Op de hoogte blijven van wat we allemaal doen, zien en meemaken? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief (we sturen deze alleen maar als we echt wat te vertellen hebben, maximaal 4 keer per jaar)!